ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ DIESEL DWK 4M420
Η εταιρεία Deutsche Werke Kiel (DWK) ξεκίνησε το 1891 κατασκευάζοντας τορπίλες για το Γερμανικό Ναυτικό. Στο λογότυπό της παρουσιάζεται καθήμενος λέοντας με την ουρά του να αποτελεί ένα D. Η εταιρεία DWK είχε πολύ μεγάλο εύρος παραγωγής, κινητήρες, ατμομηχανές, ατμοκίνητα βίντσια και ηλεκτρογεννήτριες καθώς και σιδηροδρομικές μηχανές και βαγόνια, πιστόλια Ortgies και μεγάλη ναυπηγική δραστηριότητα. Από το 1933 κατασκευάστηκαν εκεί σημαντικότατα πολεμικά πλοία όπως το καταδρομικό Blücher (1937), το θωρηκτό Gneisenau (1936), το αεροπλανοφόρο Graf Zeppelin (1938) και πολλά υποβρύχια. Η κατασκευή κινητήρων στην DWK ξεκίνησε το 1920 με κινητήρες τύπου hot-bulb / Glühkopf, κυρίως για αλιευτικά σκάφη. Ο Rudolf Diesel ήταν ο εφευρέτης του κινητήρα diesel το 1893. Ναυτικοί κινητήρες Diesel κατασκευάστηκαν από την DWK το 1921 για ένα τάνκερ 8000ton. Ήταν 6-κύλινδροι τετράχρονοι κινητήρες με σταυρό και έγχυση καυσίμου με πεπιεσμένο αέρα, ισχύ 950 PS στις 135rpm και εκκεντροφόρο στο πλάι των κυλινδροκεφαλών. Το 1926 κατασκευάστηκαν 2-χρονοι κινητήρες τρικύλινδροι 3ΚΖ40, 180HP στις 290rpm. Από το 1930 άρχισε η παραγωγή τετράχρονων κινητήρων Diesel με αντλίες έγχυσης καυσίμου (χωρίς πεπιεσμένο αέρα) με ισχύ από 33-600PS, κυρίως οι σειρές V18 και V24 καθώς και M24 και M30. Το 1940 οι κινητήρες αυτοί είχαν και υπερπλήρωση. Το 1945 το εργοστάσιο και ναυπηγείο DWK καταστράφηκε ολοσχερώς από βομβαρδισμό των Συμμαχικών Δυνάμεων. Το 1948 το εργοστάσιο κατασκευής κινητήρων ονομάστηκε Machinenbau Kiel ΑG (MaK) και ξανάρχισε το προπολεμικό πρόγραμμα κατασκευής κινητήρων diesel DWK. Η εταιρεία ΜαΚ αγοράστηκε από την Caterpillar Inc., USA, το 1997. Ο κινητήρας Diesel DWK 4M420 είναι 4-χρονος, 4-κύλινδρος, με αριθμό κατασκευής 2395/98, ισχύος 220PS στις 375rpm, και κατασκευάστηκε περίπου το 1930. Οπως φαίνεται και από τον μεγάλο σφόνδυλο, χρησιμοποιήθηκε σε Η/Ζ για ηλεκτροπαραγωγή. Λειτουργούσε στο εργοστάσιο Τσιμέντων Χαλκίδος (ιδρ. 1926) έως περίπου το 1960. Μεταφέρθηκε μαζί με άλλα παλαιά εγκαταλελειμμένα μηχανήματα με πρωτοβουλία του Ομότιμου Καθηγητή Κ. Παναγόπουλου στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου το 1995. Βρέθηκε σε εναπόθεση στο ΤΠΠΛ το 2008. Λόγω της μακρόχρονης εγκατάλειψης σε εξωτερικό χώρο ο κινητήρας ήταν σε πολύ κακή κατάσταση. Το 2009 ο Καθ. Ν. Κυρτάτος αιτήθηκε μέσω της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών (ΝΜΜ) από την Πρυτανεία ΕΜΠ να μεταφερθεί ο κινητήρας στο Εργαστήριο Ναυτικής Μηχανολογίας (ΕΝΜ), να συντηρηθεί και να αποτελέσει ιστορικό έκθεμα και εκπαιδευτικό βοήθημα για τους σπουδαστές της Σχολής ΝΜΜ. Η μεταφορά, συντήρηση και αποκατάσταση περατώθηκε εξ ιδίων πόρων από το ΕΝΜ το 2010. Ο κινητήρας Diesel αποτελεί τμήμα της τριάδας ιστορικών ναυτικών μηχανών (ατμομηχανή, ατμοστρόβιλος, ΜΕΚ ντήζελ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών.
|
|