Steam Turbine
|
Photo: Installation of a restored steam turbine at the Laboratory of Marine Engineering, NTUA. (View BBC - Brown Boveri et Cie - poster in Greek [pdf]) |
Η εταιρεία Brown Boveri et Cie (BBC) ιδρύθηκε στο Baden Ελβετίας το 1891 από τον Charles Eugene Lancelot Brown και τον Walter Boveri που εργάζονταν στην εταιρεία Maschinenfabrik Oerlikon. Η ανάπτυξη της εταιρείας είναι ενδιαφέρουσα, διότι λόγω περιορισμένης εσωτερικής αγοράς στην Ελβετία, η Brown Boveri ίδρυσε υποκαταστήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, που συχνά ήταν μεγαλύτερα από την μητρική εταιρεία, όπως αυτό της Βρετανίας που σε συνεργασία με την εταιρεία Vickers, κατασκεύαζε και πωλούσε μηχανήματα Brown Boveri σε όλη την Βρετανική Αυτοκρατορία. Η εταιρεία κατασκεύαζε ηλεκτρικούς κινητήρες συνεχούς και εναλλασσόμενου ρεύματος, γεννήτριες, ατμοστρόβιλους, μετασχηματιστές και ηλεκτρικά μηχανήματα σιδηροδρόμων. Το 1988 η εταιρεία συγχωνεύτηκε με την Σουηδική ASEA οπότε προέκυψε η εταιρεία ABB (Asea Brown Boveri) μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής μηχανολογικού εξοπλισμού παγκοσμίως, κυρίως σε εφαρμογές ισχύος και αυτοματισμών. Ο ατμοστρόβιλος Brown Boveri et Cie Turbine Vapeur No. B 4759 1060kW, 3000rpm, πίεσης εισόδου ατμού 18kg/cm2 στους 350oC, κατασκευάστηκε περίπου το 1928. Ο στρόβιλος Β 4759 ήταν τμήμα ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους στο εργοστάσιο Τσιμέντων Χαλκίδος (ιδρ. 1926) και κινούσε την γεννήτρια BBC Alternateur B 27088, 525V, 1460A, 50 Hz, 1825 Kva, 3000rpm. Ο στρόβιλος λειτούργησε περίπου έως το 1955. Μεταφέρθηκε μαζί με άλλα παλαιά εγκαταλελειμμένα μηχανήματα με πρωτοβουλία του Ομότιμου Καθηγητή Κ. Παναγόπουλου στο Τεχνολογικό Πάρκο Λαυρίου το 1995. Βρέθηκε σε εναπόθεση στο ΤΠΠΛ το 2008. Λόγω της μακρόχρονης εγκατάλειψης σε εξωτερικό χώρο ο στρόβιλος ήταν σε πολύ κακή κατάσταση. Το 2010 ο Καθ. Ν. Κυρτάτος αιτήθηκε μέσω της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών (ΝΜΜ) από την Πρυτανεία ΕΜΠ να μεταφερθεί ο κινητήρας στο Εργαστήριο Ναυτικής Μηχανολογίας (ΕΝΜ), να συντηρηθεί και να αποτελέσει ιστορικό έκθεμα και εκπαιδευτικό βοήθημα για τους σπουδαστές της Σχολής ΝΜΜ. Η μεταφορά, συντήρηση και αποκατάσταση περατώθηκε εξ ιδίων πόρων από το ΕΝΜ το 2011. O στρόβιλος αποτελεί τμήμα της τριάδας ιστορικών ναυτικών μηχανών (ατμομηχανή, ατμοστρόβιλος, ΜΕΚ ντήζελ) της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών. Ο στρόβιλος έχει τροχό δράσεως Curtiss ακολουθούμενο από πολυβάθμια τμήματα αντιδράσεως μεσαίας και χαμηλής πιέσεως. Το κέλυφος είναι από χυτοσίδηρο με ενσωματωμένες φωλιές εδράνων. Τα πτερύγια του στροβίλου είναι από χρωμιούχο χάλυβα. |
|